PENGURUSAN GRAFIK



1.0 PENGENALAN

                Alat pengurusan grafik juga dikenali sebagai peta pengetahuan, peta konsep, peta cerita dan alat pengurusan kognitif. Pengurusan grafik mempunyai bentuk-bentuk ilustrasi yang digunakan bagi membantu kita memberi fokus kepada apa yang sedang kita fikirkan serta menggambarkan pengetahuan, konsep, pemikiran, idea-idea dan juga hubungan antara mereka. 

Terdapat Lapan Jenis Pengurusan Grafik (PG):

1) PG membanding dan membeza,
2) PG membuat kategori,
3) PG meneliti bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan,
4) PG menerangkan sebab,
5) PG membuat ramalan,
6) PG membuat periksa andaian,
7) PG membuat keputusan,
8) PG menyelesaikan masalah.



            Tujuan primer alat pengurusan grafik adalah sebagai bantuan visual bagi membantu pelajar berfikir. Hal ini demikian kerana kebanyakan matapelajaran memerlukan pembacaan. Tidak semua idea yang disampaikan oleh penulis dapat difahami dan diterima oleh pelajar melalui penulisan yang panjang. Oleh itu, dengan menggunakan pengurusan grafik sesuatu maklumat itu akan menjadi lebih menarik dan mudah difahami kerana terdapat gambar-gambar atau simbol-simbol sebagai gambaran yang dapat dibayangkan dalam fikiran pelajar. 

Antara tujuan lain penggunaan pegurusan grafik adalah :
 


  • ·         Supaya pemikiran pelajar mempunyai hala tuju yang lebih jelas, idea yang    tersusun dan terancang.
  • ·         Untuk mengawal dan memahami proses pemikiran sendiri
  • ·         Membantu menterjemahkan idea ke dalam bentuk nyata
  • ·         Untuk menjadikan proses berfikir lebih sistematik dan teratur


2.0  KELEBIHAN PENGURUSAN GRAFIK 

                  Jika pelajar diberi peluang menggunakan pengurusan grafik, proses pengajaran, proses pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan lebih berkesan,dan objektif yang dirancangkan akan mudah dicapai.

       Melalui penggunaan pengurusan grafik, aspek-aspek berikut akan dicapai.

1) Tujuan untuk membantu pelajar mengurus dan menyusun idea dan maklumat supaya menjadi lebih sistematik dan berkesan.

2)  Maklumat yang ingin disampaikan menjadi lebih jelas dan mudah difahami kerana menurut Som dan Dahlan, pengurusan grafik adalah berbentuk borang dan jaringan yang perlu diisi dengan maklumat-maklumat yang dipelajari.

3) Dapat mempelajari sesuatu kandungan dengan lebih jelas dengan menggunakan jenis- jenis pengurusan grafik yang sesuai.

4)  Alat mencetus idea dan menyusun maklumat untk penulisan serta dapat memupuk pemikiran analitis, kritis dan kreatif.

5) Pelajar terlibat secara aktif dalam mengemukakan cadangan dan menguji hubungkait antara maklumat.

6) Mengawal proses pemikiran yang bersesuaian dengan pengurusan grafik yang mengambarkan proses pemikiran,  pelajar dibimbing untuk berfikir secara analitis dan krisis. Pengurusan grafik jenis ini digunakan bersama-sama peta lisan, iaitu soalan-soalan yang membimbing pelajar mengisi borang-borang pengurusan grafik.



3.0) KELEMAHAN PENGURUSAN GRAFIK

1) Maklumat yang disampaikan tentang sesuatu tajuk adalah tidak menyeluruh kerana hanya isi utama yang ditekankan dalam pengurusan grafik. Maklumat tambahan yang terdapat dalam topik pembelajaran tetapi tidak dimasukkan dalam pengurusan grafik akan menyebabkan pelajar terlepas pandang terhadap maklumat tersebut.

2) Tidak berapa sesuai untuk membuat nota pelajaran. Memerlukan penggunaan banyak pengurusan grafik yang berbeza untuk meringkaskan sesuatu maklumat berdasarkan artikel atau bahan penulisan lain. Hal ini menyebabkan penggunaan masa yang banyak untuk menyiapkan satu-satu pengurusan grafik. 

3) Penggunaan pengurusan grafik dalam pembelajaran dalam kelas akan menarik minat pelajar hanya untuk melihat gambar-gambar atau simbol-simbol yang digunakan. Pelajar akan lebih tertarik terhadap grafik yang digunakan berbanding maklumat yang ingin disampaikan dalam alat pengurusan grafik tersebut. Perkara ini akan terjadi terutamanya penggunaan alat pengurusan grafik kepada pelajar sekolah rendah. Oleh itu, grafik yang digunakan mestilah bersesuaian dan tidak keterlaluan agar pelajar dapat fokus terhadap maklumat yang ingin disampaikan.

4) Menyukarkan pelajar untuk mengulangkaji kerana pelajar perlu membaca banyak alat pengurusan grafik yang berbeza untuk hanya satu topik. Keadaan akan menjadi lebih sukar jika maklumat-malumat dalam alat pengurusan grafik itu tidak tersusun. Oleh itu, peta minda adalah lebih sesuai untuk mengulangkaji kerana hanya menggunakan satu peta minda sahaja terdapat semua maklumat tentang keseluruhan topik yang dipelajari.




Contoh alat pengurusan grafik

                         
                                                                                PG banding beza


                       PG mengkategori                                                                                                             

                                                              

                                     



                                




                                                                                  




                                          




                                 




 
                      

    






                         

          

Comments

  1. Aftershokz titanium - iTaniumArts
    This titanium aftershokz makes used ford escape titanium it possible ford edge titanium to achieve the used ford fusion titanium same level of quality as the traditional titanium alloy. This ensures that the material is only trekz titanium pairing available for

    ReplyDelete
  2. jika tak keberatan, dekat mana ya saya boleh dapatkan rujukan tentang jenis pengurusan grafik yang lebih detail ya.

    ReplyDelete

Post a Comment